El futur del metro de Barcelona


La jornada organitzada pel Col·legi d’Enginyers de Camins i TMB, va assolir un gran èxit d’assistència amb 160 persones i 480 que es van connectar per streaming.

 

Professionals del sector de la mobilitat i el transport es van donar cita el passat divendres 26 d’octubre al Col·legi d’Enginyers de Camins per participar a la jornada: El futur del metro de Barcelona. Una jornada on es van plantejar els grans reptes de la mobilitat del futur que haurà de ser sostenible i compromesa amb la lluita contra el canvi climàtic.

La jornada va començar amb la benvinguda d’Oriol Altisench, degà del Col·legi d’Enginyers de Camins, als assistents a la jornada. Seguidament, Pere Calvet President de la UITP, va abordar el paper del metro en la mobilitat de les ciutats del món, apuntant les bones perspectives d’aquest mitjà de transport: “Les dades de creixement de viatgers i les perspectives de creixement a tot el món fan evident la bona salut del metro com a sistema de transport i li auguren un futur apassionant”.

La primera part de la jornada va abordar les tendències en la mobilitat urbana de passatgers. Pedro Puig-Pey, Director de mobilitat i infraestructures de Deloitte, va explicar que el futur del metro passa per la integració completa: “En el futur el metro haurà d’integrar-se en una oferta de viatge complet, interactuar amb els altres modes, inclosos els emergents, i resoldre el problema de l’última milla”. Per finalitzar la primera part de la jornada es va realitzar una taula rodona sobre els projectes i realitats d’innovació en mobilitat on hi van intervenir responsables de les empreses Moovit, Seat, Telefónica i EasyMile.

Ramon Malla, Director de l’observatori de metros automàtics de la UITP, va aprofundir en el metro del futur. Malla va exposar algunes xifres que van deixar clara la tendència cap els metros sense conductor al món: “la ciutat que prova un metro automàtic sempre repeteix”, va apuntar.

Hi ha ciutats que han d’actualitzar les seves línies, com és el cas de Marsella. Luis Garró, director del projecte de conversió d’Aix Marseille Metropole, va detallar el pla Neomma d’actualització del metro de la regió francesa. Garró, va explicar que aquest nou metro l’han plantejat: automàtic, accessible, amb trens continus, amb aire condicionat, portes d’andana de mitjana altura, i tots els canals d’informació de servei.

Però els assistents també van conèixer el futur del metro de Barcelona de la mà de Marc Grau, director del Metro de Barcelona, un sistema de transport públic que té un 25% de la xarxa automatitzada amb tecnologia punta, que transporta 1,4 milions de viatgers en un dia feinerGrau va explicar que el metro de Barcelona té unes grans expectatives de creixement: “Els tres grans reptes del metro de Barcelona són: augmentar l’oferta per tendir a freqüències de 150 segons, completar el tram central de l’L9 per vertebrar la xarxa i reconvertir la línia 1“. El director del metro va assegurar també que aquests reptes han de ser sostenibles: “Els nous reptes de la mobilitat s’han d’afrontar en un context de lluita contra el canvi climàtic i de protecció de la salut de les persones”. Finalment, Grau va apuntar també com a estratègic el projecte d’actualització, digitalització i automatització de la línia 1, la de més càrrega de passatge.

La jornada va finalitzar amb una segona taula rodona, moderada per Pere Macias, president de la Fundació Cercle d’Infraestructures amb destacats representants de la indústria ferroviària, representada per Alstom, Siemens, CAFBombardier i FaiveleyWabtec. L’acte el van clausurar Oriol Altisench, degà del Col·legi d’Enginyers de Camins i el conseller delegat de TMB, Enric Cañas.

 

 

DESCARREGA’T LES PRESENTACIONS

El metro en la mobilitat de les ciutats del món Pere Calvet. President de la UITP

El futur de la mobilitat: Canvis clau en l’ecosistema de la mobilitat  | Pedro Puig-Pey. Director de mobilitat i infraestructures de Deloitte
El clúster Railgrup i l’Smart Mobility | Àlex Santos. President del Grup “Smart Mobility” de Railgrup

Taula Rodona: Projectes i realitats d’innovació en mobilitat
Xavier Salort. Vicepresident de Easy Mile

El metro del futur | Ramon Malla. Director de l’observatori de metros automàtics de la UITP

Marseille: Transformació integral d’una xarxa de metro | Luis Garró. Director del projecte de conversió d’Aix Marseille Metropole

Estratègia de futur del metro de Barcelona | Marc Grau. Director del Metro de Barcelona


Taula Rodona: L’aposta de la indústria per la transformació digital del metro

Jose Vicente Hernández. Cap del departament d’enginyeria de CAF
Jon Vegas. Director de vendes Iberia de Bombardier
Sergio Muñoz. Director Comercial i de Projectes de Faiveley-Wabtec

Horari:
08.00 a 21.00 h
Divendres: 08.00 a 17.00 h